Deze week ontving ik het persbericht over de Letselschadehulpdienst. Volgens het bericht een unieke samenwerking. Door het bundelen van de krachten van kunnen letselschade slachtoffers al mogelijk vanaf de eerste dag geholpen worden. Deze letselschadehulpdienst is een samenwerking tussen Cunningham Lindsey Personenschade, Raasveld Expertise/ MetZorg en inTrust.
Letselschadehulpdienst helpt direct?
Slachtoffers hebben in de eerste fase van hun letsel veel behoefte aan adequate hulp oordelen Cunningham Lindsey Personenschade, Raasveld Expertise/MetZorg en claimsmanagementbedrijf inTrust. Dan is het erg vervelend dat de verzekeraars veel tijd nemen om een letselschade zaak op te pakken.
Letselschade slachtoffers moeten meestal eerst wachten op hulp totdat duidelijk is wie aansprakelijk is. Pas nadat de aansprakelijkheidsdiscussie is afgerond gaat de verzekeraar aan de slag. Gemiddeld kan dit wel een periode van 3 maanden in beslag nemen volgens het persbericht.
Met het initiatief van de Letselschadehulpdienst worden letselschadeslachtoffers al vanaf de eerste dag hulp geboden. Zodat je na het ongeluk niet onnodig hoeft te wachten op hulp. Deze dienstverlening wordt aangeboden aan alle markt partijen en is niet exclusief voor bijvoorbeeld één verzekeraar.
De initiatiefnemers hebben zelfs de hoop en de ambitie dat deze unieke aanpak zal uitgroeien tot een nieuwe marktstandaard.
Werkwijze van Letselschadehulpdienst
De letselschadehulpdienst wordt ondergebracht in een apart onderdeel. Deze wordt geleid door Lex Stegerhoek (MetZorg) en Tim Beekhuijsen (inTrust). Bij ). Dé Letselschadehulpdienst werken ongeveer 20 speciaal opgeleide medewerkers. Ze draaien in een piketdienst zodat ze 24×7 beschikbaarheid kunnen bieden.
Nadat een melding wordt ontvangen kunnen de slachtoffers direct professionele hulp krijgen bij het letsel. De slachtoffers worden bijgestaan en ontvangen in overleg de juiste hulp. Indien nodig zal iemand bij het letselschade slachtoffer langsgaan om de behoefte aan hulp vast te stellen.
De kosten voor de hulp die Dé Letselschadehulpdienst geeft zullen meestal door de verzekeraar worden vergoed. Dit kan de verzekeraar van het slachtoffer zijn maar ook van de eventuele aansprakelijke partij.
“Onze dienstverlening laat zich wat dat betreft vergelijken met de hulpverlening en werkwijze van de Stichting Salvage na brand”, aldus de initiatiefnemers. Het stoort de initiatiefnemers dat de hulpverlening bij letselschadeslachtoffers laat tot stand komt. Meestal wordt deze aan het lot overgelaten. Nu komt ook focus op de persoonlijke kant bij een letselschadeslachtoffer.
Win Win situatie
Dé Letselschadehulpdienst biedt haar diensten aan alle marktpartijen aan: verzekeraars (schade, rechtsbijstand, ongevallen, zorg), intermediair, volmachtbedrijven, belangenbehartigers en ook direct aan consumenten. Zoals aangegeven hopen de initiatiefnemers dat ze een nieuwe marktstandaard kunnen neerzetten.
Zo is er sprake van een win-win situatie. Een letselschadeslachtoffer wordt in de cruciale fase na een ongeluk niet aan het lot overgelaten. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de herstelperiode van het slachtoffer sneller gaat als het slachtoffer kan focussen op eigen herstel. En de schadelast voor de verzekeraars zal lager zijn. Dat laatste is gebleken uit een pilot bij verzekeraars. Daar was een aanmerkelijke schadelastvermindering te zien.
Zie voor meer informatie over Dé Letselschadehulpdienst de website: www.lshd.nl.
(Bron: persbericht Dé Letselschadehulpdienst)