Vandaag kom Stichting De Ombudsman met een persbericht ten aanzien van de heropening van het meldpunt voor de behandeling van letselschade. Dit betreft de start van een vervolgonderzoek. Tijdens de televisie uitzending van 7 juli is in het programma Netwerk hieraan veel aandacht geschonken. Stichting De Ombudsman heeft letselschade slachtoffers opgeroepen om hun ervaringen te gaan delen en daarmee elkaar te gaan helpen. Hiervoor heeft de stichting een online enquête opgezet. De letselschadeslachtoffers en nabestaanden wordt gevraagd deze enquête in te vullen. (ga naar: enquête letselschadepraktijk) . Het is echter ook mogelijk om per telefoon aan dit onderzoek mee te doen. Stichting De Ombudsman doet al tientallen jaren onderzoek naar de praktijk van de letselschadebehandeling. In het persbericht staat verder te lezen dat de De Ombudsman in 2003 met een alarmerend rapport kwam met de titel “Letselschaderegeling: onderhandelen met het mes op tafel of een zoektocht naar de redelijkheid”. Volgens het bericht was dit voor het eerst dat op eenvoudige wijze werd blootgelegd wat alle betrokkenen allang wisten: dat in de letselschaderegeling het slachtoffer zelf maar al te vaak uit beeld raakt. Het bericht vervolgt met aan te geven dat dit rapport was ingeslagen als een bom. Zowel de branche met letselschade specialisten als Politiek Den Haag gaven aan dat er iets moest veranderen. Hiermee is het rapport de start geworden voor het opzetten van diverse verbeterings- en kwaliteits initiatieven. Mede hierdoor kwam de gedragscode letselschade en het keurmerk letselschade tot stand.
Op papier is het letselschadeslachtoffer er nu veel beter aan toe. Maar Stichting De Ombudsman wil weten of er ook écht iets is veranderd. Is een letselschadeslachtoffer nú beter af dan een paar jaar geleden? Of zijn alle goede voornemens van de letselschade-branche al weer in de vergetelheid geraakt? Zeker met de huidige kredietcrisis lopen we het risico dat alle betrokken partijen het niet meer zo nauw nemen met de diverse richtlijnen en normen. Stichting De Ombudsman geeft aan dat het weer gaat het onderzoeken hoe het in de wereld van de letselschade is gesteld. Naast de enquête onder letselschadeslachtoffers wordt in een aantal zaken gedetailleerd dossieronderzoek uitgevoerd. Aan de hand van dit onderzoek zal blijken of de letselschadebranche nu daadwerkelijk op de goede weg is. In het voorjaar van 2010 zal Stichting De Ombudsman haar rapport presenteren.